söndag 30 december 2007

tv äger

Hje.

Idag tittade jag, Elin och Johanna klart på tredje säsongen av Lost. Lost är väldigt bra och spännande och det slutade mystiskt, som alltid. Och idag så tittade vi på avsnitt där Charlie skulle offra sig och drunkna för att alla andra ska få åka hem. Och sen så börjar Desmond snacka om att han ska göra det istället!

Jag: NOOO! inte Destmond!?
Dom: Vadå, tycker du bättre om Desmond än om Charlie?
Jag : Jaaa! Desmond är bäst ju!
Dom: What??
Johanna: Hurley är bäst
Jag: Desmond är snyggast av männen (Kate och Claire slår honom annars)
Elin: Sawyer är snyggast!
Johanna: Hurley är snyggast.

Hahah, skojigt va? Hurley...

Sen så tittade vi på High School Musical 2. Och Johanna hatar den, utan någon anledning. I mean, it’s sweet and loveable and just… om du ger den en ärlig chans så inser du att det finns ingenting att hata. Ja men, jag vet att den är barnslig, töntig, tjejig och allt sånt. Men inget av det där är dåliga saker! Det är just det folk inte förstår. Allt det där är roligt och gulligt och charmigt, och det är filmen också! Den är oskyldig och har söta budskap och om världen såg ut sådär så skulle det vara en bra värld, eller hur? Sluta hata.

Jag har lite ont i huvudet. Nu är det iaf klart att jag slipper fira nyår med den vanliga flocken. Det är jag enorm glad för. Hje då!


16 kommentarer:

Anonym sa...

Det skulle vara en extremt jobbigt värld fylld av tjejiga fnitter och zac efrons vitblekta leende.

Anonym sa...

Yepp, sis sa det.. Den är dåålig..

Anonym sa...

seriously? seriously?!? är allt du ser fnitter?? om du inte hade märkt det så är alla tjejer med i hsm smarta tjejer, dom står inte och fnittar över killar. gabriella är intelligent och sharpay, som ÄR efter killen är bestlutasam och görr allt hon kan för att få honom och använder sig då inte av sin "kvinnlighet" och hon är inte dum. och åh, du tycker att det är fel att en av huvudpersoneran är snygg? vad menar du igentligen? och du missar iaf påängen med med buskapen.
men jag är inte heller dum, du tycker inte om några ungdomsfilmer och särskilt inte high school dramor... vi har väl bara olika smak.

Anonym sa...

Asså visst, dom är säker jättebra förebilder för mindre barn med en sådan bild av världen.

Den tilltalar mig inte. Visst den kanske kan ses som gullig och oskyldig och så, men jag ser den mest som osannolik och SÅ tråkigt "korrekt".

Att hon inte erbjuder sex för att få honom, hur stor är den sannorlikheten? Och att hon istället erbjuder honom pengar? Skulle det vara bättre på något sätt?

Jag gillar den inte. Den har dåliga skådespelare och den är framförallt tråkig. Jag gillar den inte punkt.

Anonym sa...

jättebra förebilder för barn med en sådan bild av världen? vad har du för bild av världen? skulle den här bilden vara dålig? och haha, du ser osannolik som en dålig sak nu? och det ska komma från den tjejen som gillar harry potter, sagan om ringen, artemis fowl? och jag tror att du är den första som kallar den tråkig. Folk gillar den inte för alla möjliga anledningar, men den har ändå alltid haft en viss underhållande effekt. och hon erbjuder honom inte direkt pengar, hon erbjuder honom en framtid. Vilket jag ser som ett väldigt rimligt förslag som nog skulle få många att tveka. Att han då oxå sviker sina vänner om han tar erbjudandet, det är ju det som gör filmen. Det är det som är intrigen och jag tycker att den är båda bra och trovärdig.

Anonym sa...

Det är skillnad på fantasy och amerikanskt highshooldrama. Du vet vad jag menar med sannorlik.

Pojke gillar flicka. Pojke blir ställd inför ett val mellan flickan och något annat.

Verkligen spännande hörru.

Vi såg inte färdigt den, men får jag gissa att den slutar med att han väljer flickan?

Inget illa om lyckliga slut, men det här är bara för tråkigt uppenbart.

Ja, barn med en sådan bild av världen. "Jag vill gå på highshool, där alla är lyckliga och alla älska alla". Jag tror bara inte att det är så.

Vadå ett rimligt förslag?! ”Var med mig, så fixar jag in dig på ett bra college!” Skulle det vara ett rimligt förslag?

Anonym sa...

Ja, jag vet vad du menar med sannorlik, men jag tycker fortfarande att du har fel. vad är det för fel på osannorlikhet? och resten av det du skriver är bara en förklaring till att du inte gillar high school dramor, vilket jag redan visste mycket väl. Jag tycker bara att din kritik mot DET HÄR high school dramat är fullkommligt oförstjänat."Jag vill gå på highshool, där alla är lyckliga och alla älska alla" är absolut inte vad den här filmen berättar!

Och ja, jag tycker att det är ett rimligt förslag! Jag förstår inte riktig vad du menar? Klart att han funderar på det när det gäller hans framtid!

Och du, jag vet att den inte är särskilt spännande, det är inte den sortens film! Det är ett high school drama, och hela konceptet är ju pojke möter flicka! Vad är ditt problem?

Anonym sa...

njjae, jag antar att det är ett highshooldrama som alla andra, men att alla verkar älska den så väldigt irriterar mig. Klart oförtjänat enligt mig. Som en vanlig highshoolfilm, bara extra av allt som gör highshoolfilmer dåliga.

Och just det att du verkar ha sånna problem med sexism, fick mig att tro att du kanske brydde dig om andra morliska frågor också..:/

Anonym sa...

Jag tycker att det som gör som det här high school- dramat så underbart är att det är en musikal! Annars är det överdrivet underbart. Att du, och andra, inte tycker om den är det som får mig att älska den extra mycket. Men musikal! Fylld med glad popmusik? ser du inte kärleken? :D

Och andra moraliska frågor? Menar du att hon erbjuder honom ett stipendium? Men det är ju ingen moralisk fråga. Hon är ju "the bad guy", och det är klart att hon gör fel. Men det är ju något som får honom att titta åt hennes håll. Sedan väljer han sina vänner istället, han gör ju rätt. På vilket sätt är det en moralisk fråga?

Eller menar du det hela pojke möter flicka konceptet? För det är ju inte heller en moralisk fråga. Det är en kärleksfilm.

Det som irriterar mig lite är du igentligen inte har något emot kärleksfilmer... Du tycker om dom när de är någonting annorlunda, som tex arthur och minimojerna. Men när de är satta i en skolmiljö så klassar du dem som osannorlika. ...:/

Anonym sa...

Of course the bad guy's supposed to do something bad! jag har absolut ingenting emot det, jag tänkte bara att du kanske hade något emot det, eftersom den dåliga handlingen inte fick ha med sex att göra.

Och det är ju inte direkt så att jag gillar arthur et les minimoys på grund av det vackra kärlekshistorian, visst den sätter en viss gullighet till hisorien, men den är lång ifrån vad som gör filmen.

Jusst att hela filmkonceptet i HSM kretsar kring kärlek. Det är inte bara den här filmen, jag tycker att kärleksfilmer i allmänhet är ganska tråkiga, om den inte har något annat än kärleken att bygga en historia kring.

Ointressant. Visst kärlek äger, men jag har sett det på film förut.

Anonym sa...

Jag kan ju inte ha någonting emot allt som är fel? Det skulle verkligen inte bli en rolig flim, och det inte ens fans nån bad guy. Det uppfriskande med en tonårsfilm som inte handlar om sex, det var allt jag sa. Vilket du höll med om, även om du fortfarande inte gillar filmen.

Har vi nu kommit fram till att det enda du egentligen tycker är jobbigt med filmen är att det är en kärlekshistoria? Du är trött på kärlek och tycker det är oinressant. Andra anledningar till att du hatar filmen är att många älska den och det irriterar dig?

Anonym sa...

javisst! bland annat. Svårt att verkligen hata något så oviktigt som en film, inte sant?

Men...

Den är tråkig och det är inte min genre, den är oförtjänt uppskattad och den innehåller ganska intetsägande sånger, den är övergullig och den har inte jättebra skådespelare, historien är inte speciellt orginell. Vad annat kan man ha som argument för att ogilla en film? Så det "enda" som gör att jag inte gillar den, är inte rätt uttryck.

Men visst. Det är bara en film. Vissa gillar den andra inte. Jag gillar den inte.

Anonym sa...

mmmmm.... jag tror nästan att den här diskutionen är slut nu... eller vad säger du?

Anonym sa...

no, you know what, let's not end it yet. Because what you just wrote is BULLSHIT.

De där anledningarna är inte anledningar till att du ogillar filmen, det är anledningar till varför du ogillar att andra gillar filmen. Vilket är den störta anledningen till varför du ogillar filmen. Hängde du med?

Also;

1. Trågig - Can't argue with that, men jag håller inte med. Smaksak.
2. Inte din genre (romantisk)- första anledningen jag ger dig rätt för.
3. oförstjänt uppskattad - din största anledning, enligt mig. Håller förstås inte med eftersom jag gillar filmen.
4. ganska intetsägande sånger - hmm, här har du kanske rätt, men det har ingenting med saken att göra. Musik behöver inte vara särskilt innehållande för att du ska tycka om den (t.ex Vincent (omg, I just wrote Vincest, hahha) -Miss blue)
5. Övergullig - haha, jag tar inte det är argumentet på allvar för jag vet inte riktigt vad du menar.
6. Inte jättebra skådespelare - Nå, dom är kanske inte jättebra, men dom är knappast jättedåliga heller. Bättre än många svenska skådespelare.
7.historien är inte speciellt orginell - jag tror att det här sitter ihop med "romantiskt highschool drama" och räknas inte som ett separat argument. I vilket fall så är det inget specielt fel på historen, speciellt inte första. Andra är sämre, men första är klart värt en film. (Men det är ju bara min åsikt och det svårt att fortsätta argumentera på den punkten eftersom vi bara tycker olika)

the end.

Anonym sa...

Okej, jag förstår inte riktigt. Du anser att alla mina argument inte är argument för att ogilla filmen, uatn för att ogilla att andra gillar den? men... ett av argumenten var ju det!

Och att den är tråkig, har dåliga sånger, dåliga skådespelare, dålig historia, det är bara något jag har fått för mig, av ogillande för att andra tycker så mycket om den? Skulle inte tro det.

Jag har inget problem med stora filmer, vet inte äns var du har fått det ifrån. Tvärtom faktiskt, att dom är stora brukar tyda på att dom är bra. Jag gillar star wars, jag gillar LotR.

Vad jag däremot inte gillar arr att filmer blir stora utan att ens vara bra. Det stör mig, för att det känns lite orättvist mot mindre, bättre filmer.

Och

4) Miss blue är iallafall en bra låt, även om de inte handlar om speciellt mycket. Låtarna i HSM är bara tråkiga och alla låter likadant:D
6) Sant, men som känt är, så tycker jag inte så jättemycket om svenska filmer heller.. :D

Anonym sa...

My point: Du tittar på filmen och går "blah". Du tittar på alla runt om dig som går "AWW" och du går "Blah, eww, kräk, suck, buu" för att verkligem prove your point, men igentligen tycker du att filmen bara är "blah".

Sa jag att du inte tyckte om stora filmer? My mistake, isf, men jag kan inte se att jag skrev det nånstans...

4.Vet inte hur du har fått för dig att låtarna låter likadant, men det är iaf inte sant.

och GAH måste du använda tråkig som ett argument för jag vill bara skriva SO NOT TRUE men då kommer vi ingen vart iaf...